Deweloperzy budują na potęgę. Mamy najwięcej nowej powierzchni handlowej od 2015 roku

2025-01-24 15:57
Galeria handlowa
Autor: materiały prasowe

Według raportu agencji Cushman & Wakefield, "w ubiegłym roku deweloperzy ukończyli ponad pół miliona mkw. nowej powierzchni handlowej, co jest najlepszym wynikiem, jaki zanotował polski rynek od 2015 roku". Jednocześnie aż 49 tysięcy m2 zniknęło z rynku. Jak się okazuje, najwięcej buduje się nie w województwie mazowieckim, a w śląskim.

Spis treści

  1. Deweloperzy zbliżają się do wyniku z 2015 roku
  2. Śląskie buduje najwięcej
  3. Kupujemy coraz więcej
  4. Centra handlowe odwiedzamy równie chętnie, co rok temu
  5. Rosną czynsze w centrach handlowych typu "prime"
Murator Remontuje #2: Przygotowanie łazienki do totalnego remontu
Materiał sponsorowany

Deweloperzy zbliżają się do wyniku z 2015 roku

2024 rok był dla deweloperów w branży nieruchomości handlowych pracowity. Przekroczyli pułap pół miliona metrów kwadratowych nowej powierzchni.

Wysokiej aktywności deweloperskiej towarzyszyło rosnące zainteresowanie nowych marek handlowych i, co ważne, poprawiające się nastroje konsumentów, które przełożyły się na wzrost sprzedaży detalicznej

- przekonuje agencja Cushman & Wakefield, która opracowała raport.

Deweloperzy wybudowali 530 000 m2 nowej powierzchni. Jednak tej dostępnej jest mniej o całe 49 000 m2. Dlaczego? Tyle przestrzeni handlowej zniknęło z rynku poprzez zamknięcia i wyburzenia budynków. 

Zobacz także: Arkady Wrocławskie do wyburzenia. Wniosek pt. "rozbiórka budynku Arkad Wrocławskich" już trafił do prezydenta

Wciąż jest to najlepszy wynik od 2015 roku. Wtedy nowa podaż wyniosła ok. 700 000 m2.

Sam czwarty kwartał przyniósł zakończenie budowy dwunastu parków handlowych zlokalizowanych zarówno w dużych aglomeracjach, jak i miastach do 50 000 mieszkańców. Tym samym całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga już ok. 16,8 mln mkw

- mówi Ewelina Staruch, Senior Analyst, Cushman & Wakefield.

Śląskie buduje najwięcej

Powstał m.in. Vendo Park Szczecin (24 tys. m2), czy centrum handlowe Nowa Sukcesja w Łodzi (40 000 m2) z jedną z największych w Europie stref rozrywki. 

Końcem grudnia 2024 roku deweloperzy budowali jeszcze 50 nieruchomości o łącznej powierzchni 375 000 m2 - 34 z nich było nowych, pozostałe rozbudowywano lub przebudowywano.

Analizując przyszłą podaż pod względem lokalizacji można zauważyć, że najwięcej powierzchni buduje się w województwie śląskim, gdzie powstaje 52 000 mkw. oraz mazowieckim – 42 000 mkw. Co ciekawe, aż 65% powierzchni w budowie znajduje się w miastach i miejscowościach poniżej 50 000 mieszkańców, zaś 21% w największych aglomeracjach powyżej 400 000 mieszkańców

- dodaje Ewelina Staruch.

Nowa powierzchnia była częściowo związana z wejściem na polski rynek nowych marek. W tym roku było ich 26.

Kupujemy coraz więcej

Rok 2024 był lepszy pod względem sprzedaży detalicznej od 2023 roku. Przyczyn należy upatrywać w niższej inflacji, wyższych średnich wynagrodzeniach i co za tym idzie – poprawie nastrojów konsumenckich. Według najnowszych danych GUS, w październiku sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,3%, zaś w listopadzie o 3,1%. Z kolei okres styczeń-listopad ubiegłego roku zanotował wzrost r/r o 2,7%

- komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.

Największe wzrosty sprzedaży agencja zauważyła w kategoriach: pojazdy samochodowe, motocykle i ich części (niemal +20% r/r za listopad). Więcej wydawaliśmy też m.in. na lekarstwa, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny (+7,1%).

Mniej wydajemy natomiast np. na odzież i obuwie (-12,9%) i meble (-5%).

Centra handlowe odwiedzamy równie chętnie, co rok temu

Mogłoby się wydawać, że przez ostatnie lata spada zainteresowanie zakupami w galeriach handlowych na rzecz zakupów online. Jak się okazuje, od 2023 roku utrzymuje się ono na stabilnym poziomie.

Odwiedzalność w centrach handlowych w 2024 roku wyniosła średnio ok. 410 000 klientów w przeliczeniu na jeden obiekt i odpowiadała średniej odwiedzalności w 2023 roku. Warto zauważyć, że najlepiej pod kątem odwiedzalności radzą sobie największe centra handlowe, czyli obiekty powyżej 60 0000 mkw., oraz te najmniejsze – poniżej 20 000 mkw. Najwyższe wzrosty odwiedzalności r/r odnotował Wrocław, Kraków i Warszawa, zaś najniższe na rynkach trójmiejskim i poznańskim

- komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz. Według raportu Cushman & Wakefield, średnie obroty najemców w 2024 roku przekroczyły 1050 zł / m2, a więc wzrosły o 4,5% w stosunku do roku poprzedniego. Niestety, inflacja w tym czasie wzrosła o 3,6%, znacznie uszczuplając ten wzrost.

Najwyższy wzrost obrotów handlowych został zanotowany w przypadku największych centrów handlowych. Z kolei przyglądając się bliżej poszczególnym aglomeracjom najlepiej radziły sobie centra handlowe w Krakowie, Łodzi i na Śląsku

- dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.

Agencja wskazuje, że najwyższe wzrosty zanotowały usługi (+10%), zdrowie i uroda (9%) oraz rozrywka (7%).

Rosną czynsze w centrach handlowych typu "prime"

Czynsze wzrosły w nich aż o 22%.

Przyczynami wyższych stawek, oprócz corocznej indeksacji o inflację, był wysoki popyt na powierzchnie handlowe oraz poczynione modernizacje i zwiększenie atrakcyjności wielu obiektów. Parki handlowe dominujące w nowej podaży odnotowały podobny, bo o 22-procentowy wzrost czynszów r/r (IV kw. 2024/IV kw. 2023) biorąc pod uwagę najlepsze tego typu obiekty i uwzględniając indeksację o wskaźnik inflacji w 2024 roku. Równie istotny format handlowy stanowią lokale przy topowych ulicach handlowych w Polsce, w przypadku których nastąpiła podwyżka stawek o 17% r/r

- tłumaczy Michał Masztakowski, Head of Retail Agency Poland, Cushman & Wakefield.

Źródło: Cushman & Wakefield

Pogad@ne. Zbudowane.
Ogrzewanie domu – o co zadbać, żeby nie mieć kłopotów? POGAD@NE. ZBUDOWANE
Murator Plus Google News
Autor:
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.