"Puste" tunele pod dworcem Warszawa Zachodnia. Powstaną 2 podziemne przystanki tramwaju. Jeden przy „ukrytym” peronie 9
Do dworca Warszawa Zachodnia dojeżdżać będzie podziemny tramwaj. Co więcej, Tramwaje Warszawskie zmieniły plany i zbudują w najbliższym czasie aż dwa podziemne przystanki zamiast jednego. W efekcie łatwiej będzie dotrzeć m.in. na nielubiany przez pasażerów, bo „ukryty” peron 9 Dworca Zachodniego.
Spis treści
- Dworzec Warszawa Zachodnia z podziemnym tramwajem
- Dwa podziemne przystanki zamiast jednego. Poprawi się obsługa peronu 9
- Podziemny tramwaj jak metro, a w przyszłości 5. linia metra
Dworzec Warszawa Zachodnia z podziemnym tramwajem
Dworzec Warszawa Zachodnia to dziś jeden z największych węzłów przesiadkowych w stolicy. Niestety, trudno się tu przesiąść na komunikację miejską – nie dociera tu ani metro, ani tramwaje, a do przystanków autobusowych jest spory kawałek. Najgorzej jest z niesławnym peronem 9, który zlokalizowany jest w dużej odległości od pozostałych 8 i często sprawia pasażerom problemy.
W ciągu kilku lat sytuację przesiadkowiczów poprawi jednak podziemny tramwaj do Dworca Zachodniego. Roboty budowlane wystartowały w czerwcu 2024 r., a zakończenie budowy tramwaju planowane jest wiosną 2026 r. Inwestycję realizuje konsorcjum firm ZUE oraz Fabe Polska. Nowy tramwaj będzie docierał pod dworzec od strony Ochoty, tunelem pod ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., parkiem Pięciu Sióstr oraz Alejami Jerozolimskimi.
– Nowa trasa tramwajowa o długości 1,6 km (w tym 500 metrów w tunelu) pozwoli szybciej i wygodniej dojechać do Dworca Zachodniego. Czas przejazdu z ul. Grójeckiej wyniesie zaledwie 5 minut, a z Metra Politechnika kwadrans. Z nowego połączenia skorzystają przede wszystkim mieszkańcy Starej Ochoty, Szczęśliwic i Śródmieścia – podaje strona Warszawskiego Transportu Publicznego.
Warto dodać, że sam pusty tunel dla tramwajów pod stacją już istnieje, gdyż w ramach remontu Dworca Zachodniego wybudowało go PKP PLK. Teraz Tramwaje Warszawskie ułożą w tunelu szyny i zbudują przystanki, a także połączą nowy odcinek z istniejącą siecią szynową na Ochocie.
- Sprawdź też: Budowa tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego opóźni się
Dwa podziemne przystanki zamiast jednego. Poprawi się obsługa peronu 9
Pierwotny plan zakładał, że w ramach budowy tramwaju do Dworca Zachodniego powstanie tylko jeden podziemny przystanek – po ochockiej stronie dworca, między peronami kolejowymi a Alejami Jerozolimskimi. Do tego przystanku będzie stosunkowo blisko z peronów 1–8, ale już nie z peronu 9, który położony jest na uboczu (kiedyś był to osobny przystanek kolejowy Warszawa Wola, który później formalnie przyłączono do stacji Warszawa Zachodnia).
Obok peronu 9 miasto planuje drugi podziemny przystanek tramwajowy, ale zamierzało go zbudować dopiero w latach 30. XXI w. Miał powstać w ramach osobnej inwestycji znanej jako tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni, który pozwoli dojechać do Warszawy Zachodniej także od strony Woli. Teraz jednak Tramwaje Warszawskie podają, że drugi z podziemnych przystanków tramwajowych powstanie szybciej, niż zapowiadano. Przystanek zostanie „oderwany” od przyszłej inwestycji i włączony do tej już rozpoczętej. Dzięki temu już istniejący pusty tunel obok peronu 9 zostanie wykorzystany szybciej.
– Plan jest taki, żeby zrealizowało to ZUE – w ramach tego zlecenia, które mają – podaje w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
Zmiana ta nie została jeszcze ostatecznie zatwierdzona, jednak trwa już projektowanie dodatkowego przystanku oraz toczą się rozmowy z wykonawcą. Jak podają TW, dodatkowy przystanek nie zostanie uruchomiony w 2026 r., tylko nieco później (bo pierwotny kontrakt z wykonawcą podziemnego tramwaju go nie przewidywał). Nadal jednak jest to dobra wiadomość dla pasażerów, gdyż szybciej doczekają się lepszego skomunikowania peronu 9 Dworca Zachodniego.
- Dowiedz się również: Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie – kiedy ruszy budowa?
Podziemny tramwaj jak metro, a w przyszłości 5. linia metra
Jak podaje miasto, podziemny tramwaj do Dworca Zachodniego będzie w praktyce przypominał metro (tyle że z niższymi peronami). Dzięki windom i schodom ruchomym przesiadka z tramwaju na pociąg czy autobus dalekobieżny będzie szybka i wygodna, także dla osób z niepełnosprawnościami czy podróżnych z dużym bagażem.
– Pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu – podaje strona WTP.
Warto dodać, że w dalszej przyszłości (oficjalnie – do roku 2050) miasto planuje dociągnąć do dworca Warszawa Zachodnia 5. linię metra. Będzie ona łączyć Ursus z Gocławkiem przez Śródmieście Południowe. Póki co jednak linia ta jest ostatnia w kolejce do budowy, zaś część ekspertów w ogóle kwestionuje sens metra do Ursusa.
- Przejdź do galerii: Tu będą stacje 5. linii metra M5. Zobacz lokalizacje na mapie