The Bridge. Wola. Jesteśmy na placu budowy najnowocześniejszego (?) biurowca w Polsce
Elewacja pokryła już niemal cały wieżowiec The Bridge. Warszawa takiego biurowca jeszcze nie miała – każda kondygnacja ma tu inny kształt, a ogromne przeszklone lobby połączy wieżę z dawnym budynkiem Bellony. Planowane są też zmiany na pobliskim placu Europejskim. Zobacz zdjęcia z placu budowy na Woli.
Spis treści
- The Bridge, Warszawa. Na Woli powstaje unikalny 40-piętrowy biurowiec
- Przeszklone 18-metrowe lobby z zielenią połączy The Bridge z Belloną
- Jakie firmy będą mieć siedzibę w The Bridge? To wciąż tajemnica
- Plac Europejski powróci w nowej odsłonie, ale etapami
The Bridge, Warszawa. Na Woli powstaje unikalny 40-piętrowy biurowiec
Warszawskie zagłębie biurowców przy rondzie Daszyńskiego właśnie wzbogaca się o kolejną szklaną wieżę. 174-metrowy The Bridge jest coraz bliższy ukończenia – budynek osiągnął docelową wysokość, a elewacja pokryła już niemal cały wieżowiec. Najbardziej intensywne prace toczą się obecnie przy kondygnacjach technicznych na samym szczycie obiektu. Otwarcie The Bridge zaplanowano na I kwartał 2025 r. Budowa przebiega zgodnie z harmonogramem.
Budowany przez Ghelamco wieżowiec zaprojektowała holenderska pracownia architektoniczna UNStudio we współpracy z Polsko Belgijską Pracownią Architektury Projekt. Biurowiec zapewni najemcom 47 tys. m² powierzchni biurowej oraz 280 miejsc w garażu podziemnym, a do tego taras widokowy na 40. piętrze. Budynek wyróżnia nietypowa bryła – każda z kondygnacji ma inny, niepowtarzalny kształt, a do tego połączony jest przeszklonym lobby z sąsiednim zabytkowym budynkiem Bellony. Oba obiekty pełnić będą funkcje biurowe, przy czym w budynku Bellony przewidziano także usługi.
– W tej jednej inwestycji łączymy ze sobą dwa różne światy, które dzięki synergii stworzą niepowtarzalne miejsce na biurowej mapie Warszawy – mówi Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland.
Zróżnicowanie kondygnacji The Bridge to wyzwanie dla wykonawcy, gdyż wymaga wyjątkowej precyzji w trakcie robót budowlanych takich jak montaż elewacji. Sprawia też, że Ghelamco musi stosować wiele elementów unikatowych, niepasujących nigdzie indziej i trudnych do zastąpienia np. w razie uszkodzenia podczas transportu. Jak jednak zapewnia kierownik budowy Tomasz Bińczak, nie powoduje to przestojów, gdyż ewentualnie reklamacje rozpatrywane są błyskawicznie.
Tempo budowy The Bridge ogółem jest imponujące – na wybudowanie jednej kondygnacji potrzeba zaledwie 4–5 dni, a prace toczą się w trybie 24-godzinnym. Każdego dnia na budowie jest ponad 600 pracowników. Z uwagi na komfort mieszkańców prace głośne wykonuje się wyłącznie za dnia.
– Z uwagi na czynniki takie jak duży ruch w centrum miasta dostawy realizujemy w nocy, około 2 w nocy. W czasie budowy konstrukcji żelbetowej nocą dostarczano np. stal – mówi kierownik budowy.
Przeszklone 18-metrowe lobby z zielenią połączy The Bridge z Belloną
The Bridge to w zasadzie dwa budynki w jednym, gdyż poza szklaną wieżą inwestycja obejmuje także remont zabytkowego biurowca Bellony. W budynku z lat 50. mieściła się pierwotnie siedziba wydawnictwa Bellona. Teraz zabytek będzie pełnił funkcje biurowo-usługowe (usługi przewidziano w parterze). Podczas gdy z zewnątrz budynek zasadniczo zachowa dotychczasowy wygląd, w środku zajdą (pod okiem konserwatora) duże zmiany – pojawi się nowa klatka schodowa i panoramiczna winda, a także wewnętrzne atrium, w którym wyeksponowana zostanie maszyna poligraficzna z czasów PRL-u.
Budynek Bellony i wieżowiec połączy wysokie na 18 m przeszklone lobby, wspólne dla obu obiektów. Wejścia do niego znajdą się zarówno od strony ul. Towarowej, jak i pl. Europejskiego. Lobby zabudowane zostało bardziej przezroczystym szkłem niż reszta inwestycji, żeby doświetlić to miejsce i otworzyć je na otaczającą przestrzeń.Widok ze środka lobby będzie niezwykły – jedna z zewnętrznych ścian Bellony stanie się teraz ścianą wewnętrzną. Lobby ma łączyć w sobie industrialną surowość (betonowe słupy nośne w kolorze grafitu, barwione w masie) z komfortem i zielenią (drewniane panele, donice z roślinami, zielone ściany). W lobby przewidziano antresolę – schody celowo zaprojektowano jako nieco szersze, żeby służyły też jako miejsce do przysiadania i chwili rozmowy.
- Sprawdź także: Towarowa 22. Archicom sprzedaje „dziury w ziemi” warte miliony. Zobacz Apartamenty M7 w Warszawie
Jakie firmy będą mieć siedzibę w The Bridge? To wciąż tajemnica
Jak ujawnił dyrektor zarządzający Ghelamco Poland Jarosław Zagórski, nie zakończył się jeszcze proces wyboru najemcy czy najemców, którzy wprowadzą się do The Bridge. Toczą się obecnie rozmowy z kilkoma zainteresowanymi podmiotami, jednak wciąż nie podpisano z nikim umowy – spodziewane jest to w ciągu kilku miesięcy. Najemcy najprawdopodobniej wprowadzą się do biurowca w 2. połowie 2025 r. Jak przyznał Zagórski, przy tego typu inwestycjach dosyć często zdarza się, że większość budynku zostaje wynajęta przez jedną firmę. Jest możliwe, że tak będzie i w tym przypadku.
– Wiadomo, że najbardziej pożądane są piętra wysokie – zaznacza Zagórski.
Kimkolwiek będą najemcy The Bridge, czeka na nich najnowocześniejszy biurowiec budowany obecnie w Polsce. Obiekt zapewni pomieszczenia biurowe w wysokim standardzie w znakomicie skomunikowanej okolicy – tuż obok autobusów, tramwajów i drugiej, a w przyszłości także i czwartej linii metra. Dotarcie na nawet najwyższe piętra będzie proste dzięki nowoczesnym, szybkim windom jeżdżącym z prędkością 7–8 m/s. Na najemców czekać będzie także taras widokowy na 40. kondygnacji oraz wygodny garaż podziemny z wjazdem od ul. Grzybowskiej. Strop garażu celowo zaplanowano nieco niżej, żeby dało się nad nim posadzić roślinność. Pod ziemią przewidziano też strefę dla rowerzystów (na poziomie -1) ze stojakami na 147 jednośladów, szafkami oraz prysznicami.
Plac Europejski powróci w nowej odsłonie, ale etapami
Żeby można było zbudować The Bridge, wykonawca inwestycji musiał zająć część pobliskiego placu Europejskiego na plac budowy. Wykonano tu także tymczasowy wjazd do garażu podziemnego pod Warsaw Spire. Po zakończeniu prac nad The Bridge wjazd powróci na swoje dawne miejsce, a plac Europejski zostanie odtworzony w nowej formie. Projekt na razie nie jest znany, ale wiadomo, że plac udostępniany będzie mieszkańcom etapami. Firma Ghelamco zapewnia, że zieleni tu nie zabraknie. Dodatkowo od strony ul. Grzybowskiej, przed wejściem do lobby zaprojektowano zielony skwer.
Warto dodać, że jednocześnie tuż obok The Bridge firma Ghelamco remontuje kamienicę przy ul. Grzybowskiej 73. Obecnie z budynku zostały w zasadzie jedynie ściany zewnętrzne (pozostałe elementy przedwojennej kamienicy były w zbyt złym stanie, by dało się je zachować). Nie wiadomo jeszcze, jak dokładnie będzie wyglądać ten budynek po zmianach, jednak firma ujawnia, że w środku najprawdopodobniej znajdą się mieszkania na sprzedaż z wyższej półki.
- Przejdź do galerii: Biurowiec The Bridge w budowie