Parki handlowe podbijają Polskę – w 2025 roku większość nowych obiektów to właśnie one

Parki handlowe stają się dominującym formatem na polskim rynku. Według danych CBRE w 2025 roku aż 33 z 36 nowych obiektów handlowych to właśnie takie punkty. Ich popularność rośnie zwłaszcza w małych miastach, gdzie wygoda zakupów blisko domu staje się priorytetem.

Centrum handlowe

i

Autor: primipil/ Getty Images
Debata Muratora: Bogusław Lasek, Holcim

Parki handlowe wyrastają tam, gdzie rynek wciąż jest nienasycony

Parków handlowych wciąż przybywa, zwłaszcza w małych miastach, gdzie wyrastają jak grzyby po deszczu. Polacy polubili zakupy blisko domu, gdzie wszystko jest „pod ręką” – szybciej, prościej i bez tłumów. Coraz częściej wybieramy miejsca, do których można podjechać autem, zrobić konkretne zakupy i wrócić do codziennych obowiązków.

Z danych CBRE wynika, że w 2025 roku oddano do użytku 36 obiektów handlowych, z czego zdecydowana większość, bo aż 33, to parki handlowe. Coraz wyraźniejszym trendem staje się również lokowanie nowych powierzchni handlowych w małych miejscowościach. Dane pokazują, że niemal jedna trzecia całkowitej powierzchni handlowej w Polsce znajduje się w miastach liczących mniej niż 100 tys. mieszkańców. Co więcej, to właśnie tam realizowanych jest 62% inwestycji będących obecnie w budowie.

Według danych przedstawionych przez GUS w Polsce spada inflacja i rośnie sprzedaż detaliczna, a to warunki sprzyjające pojawianiu się nowych marek na naszym rynku.

Polecamy:

Komentując sytuację na rynku, Anna Wysocka, szefowa działu handlowego w CBRE, podkreśla, że sprzyjające warunki gospodarcze napędzają rozwój handlu i zachęcają inwestorów do kolejnych projektów:

Dane z rynku są dobre zarówno dla konsumentów, jak i inwestorów. Najnowsze statystyki GUS-u wskazują na wzrost sprzedaży detalicznej o 6,4 procent oraz spadek inflacji do 2,9 procent, w ujęciu rocznym. Te pozytywne trendy powinny utrzymać się w kolejnych miesiącach, co będzie sprzyjać rozwojowi sektora handlowego. Inwestorzy koncentrują się przede wszystkim na małych miastach, w których rynek nie jest jeszcze nasycony. Dominują parki handlowe, czyli wygodne dla klientów obiekty, składające się z kilku lub kilkunastu sklepów, do których dostęp jest wprost z parkingu.

Nowe otwarcia i rozbudowa powierzchni handlowej w 2025

Od początku 2025 roku na rynku pojawiło się 36 nowych obiektów handlowych, a dodatkowo rozbudowano 19 już istniejących, co łącznie daje około 281,3 tys. mkw. nowej powierzchni. Większość z nich to parki handlowe – wygodne, kompaktowe miejsca zazwyczaj z kilkoma lub kilkunastoma sklepami, do których można podjechać prosto z parkingu.

Największym obiektem otwartym w tym roku, a jednocześnie pierwszym od sześciu lat outletem, jest Designer Outlet Kraków o powierzchni 19 tys. mkw. To miejsce, gdzie w jednym miejscu można znaleźć marki modowe i lifestyle’owe w atrakcyjnych cenach. Wśród innych nowości warto wymienić S1 Włocławek (17 tys. mkw.) oraz Przystanek Karkonosze (15,4 tys. mkw.) w Miłkowie niedaleko Karpacza – miejsca, które pozwalają robić zakupy blisko domu, bez tłumów i w pełni komfortowo.

Dzięki tym inwestycjom łączna powierzchnia handlowa w Polsce wynosi już 15,31 mln mkw., a parki handlowe coraz wyraźniej odpowiadają na potrzeby Polaków szukających wygody i szybkości zakupów.

Polecamy: 

Rozwój powierzchni handlowej w małych miastach

Na koniec trzeciego kwartału 2025 roku w budowie znajdowało się ponad 690,6 tys. mkw. powierzchni handlowej. Zdecydowaną większość stanowią parki handlowe (87%). Ponadto blisko 62% jest zlokalizowana w miejscowościach, w których liczba mieszkańców nie przekracza 100 tys. osób. Obecnie blisko jedna trzecia (31%) całych zasobów handlowych w Polsce znajduje się w małych miejscowościach, a aktualne trendy wskazują, że wartość ta będzie jeszcze rosła. W budowie są także dwa centra handlowe, których powierzchnia przekracza 15 tys. mkw.

Polecamy:

Polski rynek atrakcyjny dla nowych marek

Polski rynek przyciąga zagraniczne marki – dobra kondycja konsumentów i rosnąca liczba sklepów sprzyjają nowym inwestycjom. Od początku bieżącego roku w Polsce pojawiło się dziewięć nowych marek:

  • Guess Jeans (USA, sektor mody)
  • Ocean (Ukraina, sektor mody)
  • Miramira (Hiszpania, akcesoria i biżuteria)
  • Armagan Toys (Turcja, produkty dla dzieci)
  • Pino Kuchen (Niemcy, artykuły dla gospodarstwa domowego)
  • Join UP! (Ukraina, usługi turystyczne)
  • Bottlery (Litwa, sektor spożywczy)
  • Omnichise (Turcja, restauracje i kawiarnie)
  • Miniso (Chiny)

Zrównoważony handel

W realizacji obiektów handlowych coraz większą role odgrywają działania z obszaru ESG. Wyzwania dla starszych obiektów handlowych rosną – właściciele muszą mierzyć się z coraz wyższymi oczekiwaniami nie tylko ze strony banków i inwestorów, ale też najemców i konsumentów. Jak podkreśla Anna Wysocka, CBRE:

Kluczem do sukcesu jest opracowanie strategii dekarbonizacji, co przełoży się na dostęp do finansowania oraz zainteresowanie ze strony potencjalnych nabywców.

Czynsze w centrach i parkach handlowych

Ceny najmu powierzchni handlowej pozostają stabilne. W czołowych centrach handlowych w Warszawie stawki wynoszą obecnie 100–130 EUR/mkw. miesięcznie, natomiast w innych dużych miastach Polski – 40–60 EUR/mkw. miesięcznie dla nowoczesnych lokali o powierzchni około 100 mkw. W parkach handlowych czynsze kształtują się na poziomie 9–12 EUR/mkw. miesięcznie przy lokalach o powierzchni około 500 mkw.

Źródło: CBRE

Podcast Architektoniczny
Kamila Szatanowska. Architektura nierynkowych ideałów
Murator Plus Google News
Źródło: Parki handlowe rosną jak grzyby po deszczu. W 2025 roku prawie każdy nowo otwarty obiekt to park