Cepelia Warszawa zmieni się w Empik. Koniec prac zaplanowano na październik 2024. Zobacz wizualizacje i zdjęcia
Projekt renowacji pawilonu Cepelii przygotowała pracownia „Bernatek Architekci”, a inwestorem i wykonawcą jest spółka Sienna 111. W pawilonie z lat 60. XX w. w pobliżu ronda Dmowskiego w Warszawie będzie Empik. Przestrzeń handlowa zajmie trzy poziomy - łącznie 1300 m2. Firma Empik już zapowiada bogaty program wydarzeń kulturalnych.
Spis treści
- Co z pawilonem Cepelii? Zmienia się w Empik
- Remont Cepelii – co się zmieni?
- Taka będzie nowa Cepelia w Warszawie – wizualizacja
- Historia pawilonu Cepelii w Warszawie. Mógł tu powstać McDonald’s
Co z pawilonem Cepelii? Zmienia się w Empik
Przez ostatnie lata okolice niszczejącego pawilonu Cepelii były jednym z najbrzydszych miejsc w Warszawie. Zaniedbana, nieużytkowana budowla z lat 60., oblepiona gęsto reklamami i z wielkim ekranem zamontowanym na dachu po prostu szpeciła stolicę. A mowa o zabytkowej budowli w samym sercu Śródmieścia – tuż obok znajdują się m.in. rondo Dmowskiego oraz Pałac Kultury i Nauki.
31 stycznia 2024 r. ruszyły prace remontowe przy zabytku. Według zapowiedzi remont zakończy się w październiku 2024 r., a na przełomie 2024 i 2025 r. otworzy się tu salon Empik. Jak ujawniono w maju, to właśnie ta firma będzie nowym najemcą pawilonu Cepelii w Warszawie. Za projekt renowacji pawilonu Cepelii odpowiada pracownia „Bernatek Architekci”, a inwestorem i wykonawcą jest spółka Sienna 111 (właściciel obiektu).
– Warszawa ma szczególne miejsce w naszej ponad 75-letniej historii – to tu stawialiśmy pierwsze kroki, a dziś jesteśmy obecni aż w kilkudziesięciu różnorodnych lokalizacjach. Ten salon będzie jednak wyjątkowy – najnowocześniejszy, flagowy Empik w historycznym budynku Cepelii stanie się wizytówką naszej marki – mówi Ewa Szmidt, Prezeska Grupy Empik.
Przypomnijmy, że pod koniec stycznia 2024 r. Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków nakazał właścicielowi dawnego pawilonu Cepelii niezwłoczne przeprowadzenie prac konserwatorskich i robót budowlanych.
– Ich wykonanie jest konieczne ze względu na zagrożenie zniszczeniem lub istotnym uszkodzeniem zabytku. Decyzji nakazowej nadano rygor natychmiastowej wykonalności – poinformował konserwator Jakub Lewicki w mediach społecznościowych.
Remont Cepelii – co się zmieni?
Spółka Sienna 111 Sp. z o.o. prowadzi częściową rozbudowę i przebudowę pawilonu na podstawie pozwolenia na budowę z grudnia 2022 r. Remont z elementami przebudowy ma na celu:
- przywrócenie pawilonowi oryginalnych gabarytów oraz walorów architektonicznych,
- powiększenie części podziemnej do obrysu działki i jej pogłębienie,
- częściowe odtworzenie pierwotnego zagospodarowania terenu wokół pawilonu (istniały tu dwa klomby oraz fontanna),
- przywrócenie budynkowi funkcji handlowej.
Jak wynika z wizualizacji, budynek odzyska pierwotny wygląd i znów będzie miejscem handlu. Nowym najemcą po zakończeniu remontu zostanie firma Empik. W nowym salonie sieci znajdą się:
- przestrzeń handlowa na trzech poziomach (1300 m kw.) – m.in. książki, płyty CD i winyle, prasa i produkty papiernicze,
- mała czytelnia,
- scena na spotkania autorskie.
Firma Empik zapowiada bogaty program wydarzeń kulturalnych, które mają zachęcać do odwiedzin w odnowionym pawilonie.
- Zobacz galerię: Remont warszawskiego pawilonu Cepelii
Taka będzie nowa Cepelia w Warszawie – wizualizacja
Historia pawilonu Cepelii w Warszawie. Mógł tu powstać McDonald’s
Przypomnijmy, że modernistyczny, przeszklony pawilon Cepelii powstał w 1966 r. u zbiegu ul. Marszałkowskiej i Nowogrodzkiej, tuż obok ronda Dmowskiego. Stanowił część założenia architektonicznego Ściany Wschodniej i pełnił funkcję handlową. W ramach 9 stoisk sprzedawano tu wyroby rzemieślnicze nawiązujące do kultury ludowej, m.in. meble, ceramikę, tkaniny, rzeźby oraz wyroby z wikliny i słomy. Projektantami obiektu byli Andrzej Milewski i Zbigniew Stępiński, zaś konstruktorem Aleksander Haweman.
– Stopniową rozbiórkę zlokalizowanych w tym miejscu kamienic przeprowadzono głównie w pierwszej połowie lat 50. XX wieku, co przy jednoczesnym poszerzeniu ulicy Marszałkowskiej stworzyło przestrzeń dla nowego opracowania architektonicznego. W intencji architekta wielka płaszczyzna elewacji równolegle projektowanego Hotelu „Metropol” stanowić miała tło dla lekkiej bryły filigranowego pawilonu – opisuje budynek konserwator zabytków.
Od lat 90. elewacja pawilonu zaczęła coraz gęściej pokrywać się reklamami, z czasem pojawił się też telebim reklamowy na dachu. W 2018 r. w obiekcie zorganizowano wystawę w ramach cyklu „Warszawa w budowie”. W tym samym roku pawilon przeszedł w ręce spółki, która włada nim do dziś. W 2019 r. obiekt wpisano do rejestru zabytków.
Nowy właściciel chciał udostępnić budynek sieci McDonald’s, która zamierzała otworzyć w środku jedną ze swoich restauracji. W 2019 r. przeciwko takiemu wykorzystaniu pawilonu zaprotestował jednak konserwator zabytków – jego zdaniem byłaby to „znaczna ingerencja w zabytkową substancję budynku”. Inwestor odwołał się od decyzji i sprawa trafiła do sądu, ale ostatecznie McDonald’s wycofał się z planów. W 2022 r. spółka Sienna 111 Sp. z o.o. uzyskała z kolei pozwolenie na remont z elementami przebudowy i rozbudowy pawilonu.
Listen to "Murowane starcie" on Spreaker.– Budynek wzniesiono w lekkiej konstrukcji stalowej na siatce słupów z dachem zaopatrzonym w świetlik, opartym na dźwigarach kratowych. W większości konstrukcję wypełniono szklanymi ścianami kurtynowymi (...). Surową architekturę pawilonu w narożniku północno-zachodnim ożywia kompozycja ceramiczna opracowana prawdopodobnie przez Stanisława Kucharskiego, wykonana z barwionych na lazurowy błękit, szkliwionych kafli (...). Każda z ręcznie wykonanych płytek zyskała unikatowy odcień i fakturę – podkreśla konserwator zabytków.