Biurowiec zgodny z zasadami neuroarchitektury? – nowa siedziba CIA Conad w północnych Włoszech
Obiekt zaprojektowała polsko-włoska pracownia z siedzibą we Forlì w północnych Włoszech (w regionie Emilia Romania) – Tisselli Studio Architetti. Biurowiec ma być siedzibą firmy zawiadującej jedną z głównych włoskich sieci supermarketów. Jego wyróżnikiem jest oparcie całego projektu na zasadach neuroarchitektury.
Spis treści
- Włosko-polska pracownia Tisselli Studio Architetti w Emilii Romanii
- Nowoczesny biurowiec Sidera - siedziba firmy CIA Conad
- Jak się dobrze czuć w budynku biurowym
- Nowoczesny dizajn, odstający od przemysłowego krajobrazu
- Lokalizacja budynku Sidera
- Założenia projektowe budynku Sidery
- Jak przebiegał proces projektowy
- Jak wygląda i z jakich materiałów jest wykonany budynek Sidery
- Wygląd dachu odwołuje się do lokalnego pejzażu tradycyjnego i naturalnego
- Wnętrza biurowca Sidera - izolowana szkatuła pełna bodźców
- Kolorystyka Sidery - podkreślenie powagi
- Siedziba firmy, bez kątów prostych i monumentalizmu
- Metryczka
Włosko-polska pracownia Tisselli Studio Architetti w Emilii Romanii
Pracownia została założona w 1998 roku przez Filippo Tissellego, który od 2011 roku podjął współpracę z Marcinem Dworzyńskim. Firma zajmuje się architekturą i architekturą wnętrz. Ambicją tej niewielkiej pracowni, jak pisze o sobie na swojej stronie internetowej, jest otworzenie dla prowincji panoramy architektury światowej. Projektanci starają się przy tym - jak informują - szanować kontekst lokalny i typową dla prowincji małą skalę budynków. Pracownia ma na koncie wiele projektów we Włoszech, innych krajach Europy, Ameryce (Północnej, Środkowej i Południowej), Azji (Turcja, Liban, Indie, Wietnam) i Afryce (Egipt, Uganda).
Dowiedz się więcej o pracowni:
Nowoczesny biurowiec Sidera - siedziba firmy CIA Conad
Sidera w Forlì (północne Włochy) to nowa siedziba główna CIA Conad, zaprojektowana z myślą o zapewnieniu optymalnych warunków pracy jej użytkownikom. Budynek, oparty na zasadach neuroarchitektury, tworzy wyjątkowo komfortowe środowisko pracy. Wnętrza Sidery są wypełnione naturalnym światłem, co sprzyja dobremu samopoczuciu pracowników. Jakość powietrza jest starannie kontrolowana, zapewniając zdrową atmosferę, a wysoka izolacja akustyczna gwarantuje spokojne warunki pracy. Otoczony zielenią budynek, zasilany w całości systemem fotowoltaicznym, odzwierciedla postępową filozofię inwestora, łącząc funkcjonalność z troską o środowisko. Projekt Sidery pokazuje, jak nowoczesna architektura może harmonijnie łączyć potrzeby pracowników z zasadami zrównoważonego rozwoju, tworząc przestrzeń sprzyjającą zarówno efektywności, jak i dobrostanowi użytkowników.
- tak piszą o swojej realizacji. Conad to popularna włoska sieć supermarketów, z której korzysta zapewne wielu miłośników Włoch i włoskiej tradycji architektonicznej.
Zobacz też:
Jak się dobrze czuć w budynku biurowym
Pod hasłem neuroarchitektura kryje się dbałość o dobre samopoczucie ludzi w budynkach, w myśl powiedzonka Churchilla, które cytowała również niedawno Joanna Jurga w Podcaście Miejskim "Architektury-murator": My kształtujemy budynki a potem one kształtują nas. Budynek Sidery może być zatem przykładem próby sprostania takim wymaganiom. Projekt budynku Sidera opiera się - jak twierdzą architekci - na zasadach neuroarchitektury, co miało na celu stworzenie idealnej przestrzeni pracy:
- Wnętrza wypełnione są naturalnym światłem,
- powietrze jest starannie filtrowane,
- a izolacja akustyczna stanowi priorytet.
- Przestrzenie wspólne zaprojektowano także z myślą o promowaniu interakcji między pracownikami, wychodząc z założenia, że wymiana pomysłów i tworzenie pozytywnych relacji są kluczowe dla ogólnego dobrostanu i produktywności.
Nowoczesny dizajn, odstający od przemysłowego krajobrazu
Sidera, nowa siedziba główna CIA Conad zlokalizowana na obrzeżach Forlì w północnych Włoszech, ma być też symbolem zrównoważonego rozwoju i innowacji. Jej nowoczesny dizajn chce wyróżnić się na tle przemysłowego krajobrazu, wykorzystując harmonijne połączenie aluminium, betonu i szkła. Fasada dynamicznie odbija naturalne światło, przybierając różne odcienie i kolory w zależności od pory dnia i warunków atmosferycznych. W otoczeniu pozbawionym wyrazistej tożsamości architektonicznej Sidera ma jawić się jako forma rekompensaty dla miejskiej strefy przemysłowej. Otoczona trzystoma drzewami i dwudziestoma dwoma tysiącami innych roślinami, ma stanowić oazę zieleni w zurbanizowanym krajobrazie. Budynek ma w założeniu być żywym przykładem innowacji i zrównoważonego rozwoju w architekturze korporacyjnej.
Zobacz też:
Lokalizacja budynku Sidera
Sidera położona jest na obrzeżach Forlì, w obszarze produkcyjnym na skraju starożytnej rzymskiej centurii. Teren inwestycji znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie autostrady, a jednocześnie zaledwie kilka kilometrów od centrum historycznego - to zatem ważny punkt, pozbawiony jednak architektonicznego języka. Krajobraz wokół zdominowany jest przez monotonny ciąg prefabrykowanych hal produkcyjnych.
Założenia projektowe budynku Sidery
Projekt stanął przed wyzwaniem stworzenia wyróżniającej się architektury w monotonnym krajobrazie hal produkcyjnych. Zastany kontekst nie oferował inspiracji ani ograniczeń poza programem funkcjonalnym przedstawionym przez inwestora, który można podsumować w trzech punktach:
- Maksymalna elastyczność w konfiguracji biur, z naciskiem na małe przestrzenie robocze dla 1 lub 2 osób, z unikaniem formuły open space;
- Umieszczenie każdego z sześciu działów firmy na osobnym piętrze;
- Zaprojetowanie audytorium na dwieście osób i stołówki z możliwością przekształcenia w przestrzeń biurową.
Jak przebiegał proces projektowy
Jak piszą architekci, od samego początku proces projektowy koncentrował się nie tyle na poszukiwaniach formalnych, co na funkcjonalności i logistyce. Ostateczna forma jest rezultatem procesu twórczego, w którym charakteryzujące inwestora racjonalność i pragmatyzm stały się integralną częścią projektu.
Jak wygląda i z jakich materiałów jest wykonany budynek Sidery
Rezultat: jest stumetrowy biurowiec o wysokości trzydziestu trzech metrów, wzniesiony nad trzymetrowym, podwyższonym ogrodem. Fasadę wykonano z aluminium, czarnego pigmentowanego betonu i szkła. Aluminium fasady dynamicznie odbija naturalne światło, przyjmując różne odcienie i kolory w zależności od pory dnia i od warunków atmosferycznych. Rytmiczne lamele przeciwsłoneczne tworzą iluzję monolityczności lub transparentności, zależnie od kąta patrzenia.
Wygląd dachu odwołuje się do lokalnego pejzażu tradycyjnego i naturalnego
Jako że współczesne narzędzia nawigacyjne, takie jak Google Earth, przyzwyczaiły nas do patrzenia i postrzegania przestrzeni z góry, dach od początku został interpretowany jako piąta elewacja. Ta świadomość przekłada się na potrzebę nadania klucza architektonicznego również z tej perspektywy. - informują projektanci. Złożony z sześciu nachylonych połaci dach ma nawiązywać do wernakularnej (nieprofrsjonalnej) architektury, kontrastując z przemysłowym otoczeniem i wchodząc w dialog z linią horyzontu pobliskich Apeninów.
Wnętrza biurowca Sidera - izolowana szkatuła pełna bodźców
Projekt wnętrz został potraktowany jako integralny komponent całości. Od samego początku projektantom przyświecało założenie, że lepiej nie skupiać się jedynie na zewnętrznej powłoce budynku, tylko sprawić, żeby stała się częścią bardziej złożonego organizmu - zgodnie z przekonaniem, że kreatywność pracowników stymulowana jest ciągłą sekwencją bodźców. Sztuczne oświetlenie w budynku zsynchronizowano z rytmem dobowym, a zaawansowany system wentylacji i całkowity brak otwieranych okien mają zapewniać czyste powietrze mimo lokalizacji w jednym z najbardziej zanieczyszczonych regionów Europy, jakim jest północ Włoch. Ma to wspierać komfort psychiczny pracowników, aby zwiększyć ich efektywność.
Kolorystyka Sidery - podkreślenie powagi
Poza naturalną pigmentacją materiałów nie dodano żadnych kolorów, aby podkreślić rangę i elegancję siedziby głównej. Drewno, aluminium oraz beton dumnie podkreślają swoją naturę - pisze pracownia. Powściągliwość barwna budynku ma odzwierciedlać nie tylko powagę, lecz również pragmatyzm, będący wartością podkreślana przez firmę Conad.
Siedziba firmy, bez kątów prostych i monumentalizmu
Projekt Sidery unika kątów prostych i wszelkich statycznych ograniczeń zmuszających do monumentalizmu i symetrii. Centralna klatka schodowa - jedyne miejsce ukazujące pełną wysokość budynku - wyróżnia się organicznymi kształtami balustrady. Kręte i obłe linie balustrady mają niczym żywy organizm wznosić się w kierunku światła słonecznego przenikającego przez duży świetlik, a przestronne podesty z wygodnymi siedziskami - zachęcać do spontanicznych interakcji między pracownikami, co ma się przyczynić do promocji współpracy i budowanie relacji, zapewniających dobre samopoczucie, leżące u podstaw produktywności. Projekt unika formalizmu i indywidualizmu, a u jego podstaw leży chęć interpretacji potrzeb jego użytkowników. Projektanci nie tracą z oczu relacji międzyludzkich w rzeczywistości, która coraz bardziej oddala nas od innych i od otaczającego nas środowiska. - czytamy.
Metryczka
- lokalizacja: Forlì, północne Włochy
- klient: CIA Conad
- przeznaczenie: biurowiec
- rok: 2023
- powierzchnia całkowita: 10 000 m²
- wysokość: 33 m
- długość: 100 m