Malejący ruch w galeriach i centrach handlowych. Tak branża zamknęła III kwartał 2024
W galeriach i centrach handlowych zmalały ruch i liczba unikalnych klientów. W trzecim kwartale 2024 roku spadły także przeciętny czas trwania wizyty oraz średni łączny czas pobytu w placówce. Co może być przyczyną tych ujemnych wyników? Ekspert wyjaśnia!
Spis treści
- Spadki w galeriach i centrach handlowych
- Maleje liczba unikalnych klientów w centrach i galeriach handlowych
Spadki w galeriach i centrach handlowych
Zgodnie z analizą technologiczną firmy Proxi.cloud, w trzecim kwartale br. ruch w centrach i galeriach handlowych spadł o 12,4% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Spadki odnotowano we wszystkich województwach, najmniejsze – w świętokrzyskim – o 4,7 proc., mazowieckim – o 5,5 proc., a także opolskim – o 8,4 proc. Na końcu zestawienia widać zaś województwa:
- podkarpackie – 21,3 proc.,
- warmińsko-mazurskie – 20,5 proc.,
- podlaskie – 18,1 proc.
Spadek ruchu w trzecim kwartale może być odczuwalny przez handel. Przyczyn takiego stanu rzeczy można dopatrywać się m.in. w spowolnieniu gospodarczym czy zmianach przyzwyczajeń zakupowych części społeczeństwa, np. w korzystaniu z platform e-commerce. W pewnym stopniu na mniejszy ruch w tego typu obiektach może też wpływać rozwój asortymentu dyskontów oraz wielkopowierzchniowych sklepów sieci spożywczych
- mówi Mateusz Nowak z Proxi.cloud.
Polecamy: To będzie druga Marywilska 44? Ruszyło CH Modlińska 6D
Sylwia Kaska z Proxi.cloud zauważa natomiast, że zróżnicowanie dynamiki footfallu (ruchu) rok do roku w poszczególnych województwach wynika z wielu czynników, których wpływu nie zbadano w tym raporcie. Można jednak przypuszczać, że istotną rolę odgrywa zróżnicowana sytuacja społeczno-ekonomiczna w różnych częściach kraju. Dodatkowo wpływ mogą mieć czynniki losowe, takie jak ewentualne remonty w niektórych centrach i galeriach handlowych. Warto też uwzględnić różne tempo ekspansji sieci dyskontów w poszczególnych regionach, które również może mieć wpływ na zaobserwowane wyniki.
Pojawiały się prognozy, że Mistrzostwa Europy w piłce nożnej w Niemczech, odbywające się od 14 czerwca do 14 lipca tego roku, przyczynią się do wzrostu ruchu w galeriach handlowych. W drugiej połowie czerwca odbyły się mecze reprezentacji Polski na tym turnieju, w tym miesiącu wzrósł odsetek klientów w galeriach handlowych o 5,9% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku
- mówi ekspertka.
Maleje liczba unikalnych klientów w centrach i galeriach handlowych
Raport przedstawia, że w trzecim kwartale br. liczba unikalnych klientów w centrach i galeriach handlowych spadła rdr. o 9,9%. Mateusz Nowak z Proxi.cloud twierdzi, że nie jest wykluczone, że część klientów po prostu zaniechała odbywania wizyt w galeriach handlowych, ponieważ zamawia potrzebne produkty z dostawą. Inne osoby mogły zrezygnować z odwiedzin takich placówek handlowych ze względu na pogorszenie swojej sytuacji majątkowej.
Czytaj także: Trwa boom na parki handlowe w Polsce. Przyszły rok pobije rekordy
W minionym kwartale częstotliwość zakupów wzrosła rdr. w dwóch województwach: świętokrzyskim i mazowieckim, podczas gdy w pozostałych zaliczyła nieznaczne spadki. Analiza pokazuje, że skróceniu uległ przeciętny czas trwania wizyty – o 18 sekund oraz średni łączny czas pobytu w placówce – o nieco ponad 5 minut. Na jednego klienta przypadają około 3 wizyty w miesiącu, a więc częstotliwość utrzymuje się na podobnym poziomie w porównaniu z rokiem 2023.
Ekspertka Sylwia Kaska wskazuje, że kluczowym czynnikiem wpływającym na popularność centrów i galerii handlowych wśród klientów będzie sytuacja ekonomiczna polskiego społeczeństwa. Jeśli ulegnie ona poprawie, można oczekiwać mniejszych spadków ruchu i zasięgu rok do roku w czwartym kwartale 2024 roku.