Ceramiczne żaluzje na elewacjach. Jak uzyskać ażurowe fasady? Przykłady realizacji
Wielowarstwowe fasady z ceramicznymi żaluzjami to świetny sposób na oryginalny wygląd budynku. Ceramiczne kształtki umożliwiają także pasywną bądź aktywną regulację warunków klimatycznych wewnątrz obiektu. Wśród tego typu rozwiązań wyróżniają się dwie krakowskie realizacje.
Spis treści
- Ceramiczne żaluzje z kształtek na elewacji Pawilonu Wyspiański 2000
- Ceramiczne żaluzje w Małopolskim Ogrodzie Sztuki
Ceramiczne żaluzje z kształtek na elewacji Pawilonu Wyspiański 2000
Ceramiczne ściany budzą skojarzenia z masywnymi, ceglanymi murami. Jednak pracownia Ingarden & Ewý Architekci w Krakowie dokonała niemożliwego – zbudowała dwa budynki, w których ceramiczne elementy tworzą zwiewne, wielowarstwowe fasady. Po raz pierwszy taką innowację wprowadzono w ukończonym w 2007 roku Pawilonie Wyspiański 2000, który powstał przy placu Wszystkich Świętych. Inicjatorem budowy pawilonu przeznaczonego do ekspozycji trzech niezrealizowanych witraży Stanisława Wyspiańskiego był sam Andrzej Wajda.
Ideę udało się zmaterializować na 750-lecie lokacji Krakowa. Stworzono współczesny obiekt z całkowicie przeszkloną fasadą od strony placu, która nie stanowi jednak zgrzytu w zabytkowym sąsiedztwie, bowiem szklenie przykryto ażurowym woalem. Tworzą go wysmukłe, ceramiczne żaluzje. Składają się z cięgien, na które nanizano wypalane w tradycyjnych piecach kształtki o długości 50 cm.
W chwili, gdy powstawał pawilon, były największymi wyprodukowanymi w Europie ceramicznymi elementami. Dzięki nim w przeszklonym obiekcie panuje półmrok niczym w kościelnej nawie, a pierwsze skrzypce w wysokim wnętrzu grają wyeksponowane i zrekonstruowane na podstawie projektów Wyspiańskiego witraże, które pierwotnie miały wypełnić okna katedry wawelskiej.
Kształtki są kinetyczne, zaś ich różne ustawienia tworzą mozaikową elewację pawilonu. Zarazem zacieniają przeszklony obiekt i chronią przed zbytnim nasłonecznieniem.
- Zobacz też: Ruszyły zgłoszenia do konkursu Fasada Roku 2023!
Ceramiczne żaluzje w Małopolskim Ogrodzie Sztuki
Biuro Ingarden & Ewý rozwinęło pomysł na ażurową fasadę z użyciem ceramiki w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie. Wielofunkcyjny obiekt kultury o rozczłonkowanej bryle powstał w środku śródmiejskiego kwartału.
Ceramiczne żaluzje narzucono nie tylko na szklane elewacje – budują one również rodzaj wielkiej pergoli w formie zarysu budynku od strony ulicy Rajskiej. W ten sposób udało się oddać do użytku kameralny plac i kieszonkowy park w jednym, bowiem zasadzono tam rośliny.
Dzięki ceramicznym kształtkom, opartym na stalowej konstrukcji, MOS wpisał się w sąsiedztwo historycznych, niezwykle różnorodnych kamienic. Jego zewnętrzna fasada wręcz naśladuje wysokości gzymsów, a nawet kąty nachylenia dachów okolicznych budynków.
Ażurowość, wieloplanowość – to sposoby na urozmaicenie architektury i stworzenie fasad 3D. Dzięki nim budynek lepiej reaguje na warunki klimatyczne (aktywnie lub pasywnie), a także – jak pokazują ww. krakowskie realizacje – lepiej osadzają nowe obiekty w cennym kontekście kulturowym.