IKEA w Krainie Tysiąca Jezior chce wozić meble pociągiem linią kolejową 252. Tu powstają serie Malm czy Kallax

2025-02-28 12:33

Koncern meblarski IKEA Industry wydzierżawił od samorządu Lubawy nieczynną linię kolejową 252. Planuje jej wykorzystanie do transportu towarowego - w kontenerach. Testy już się odbyły. Przed laty płyty z fabryki Swedwood już jeździły stąd pociągami, ale od kilku lat linia Lubawa - Zajączkowo Lubawskie nie działa wcale. Zamierzenia IKEI są przełomowe - pociągi nie tylko odciążą lokalne drogi, ale i dają szansę na przywrócenie kolei w regionie.

Spis treści

  1. Lubawa: nieczynna linia kolejowa i fabryka Swedwood
  2. IKEA chce wydzierżawić linię 252
  3. IKEA Industry Lubawa. Co to za fabryka?
  4. Największa fabryka IKEA jest w Polsce. Zdjęcia
Gołębiewski największym hotelem w Polsce

Lubawa: nieczynna linia kolejowa i fabryka Swedwood

W Lubawie w południowej części województwa warmińsko-mazurskiego jest fabryka mebli IKEA Industry, dawniej - Swedwood. To tu powstają meble z serii Malm, Kallax czy Lack. Meble zaś jeżdżą do sklepów ciężarówkami. Ile?

- Gdyby wszystkie wyjeżdżające od nas w ciągu roku ciężarówki z gotowymi wyrobami ustawić w rzędzie, powstałby ciąg o długości 250 kilometrów - podaje IKEA.

Czytaj też: 

Ile kosztuje kuchnia Metod z Ikei

IKEA chce wydzierżawić linię 252

W Lubawie jest też nieczynna od lat linia kolejowa. Obecnie - w rękach samorządu, bo została wyłączona ze struktur PKP. To linia kolejowa nr 252 - odgałęzienie magistrali Warszawa – Trójmiasto, które zaczyna się w Zajączkowie Lubawskim. To była jedna z pierwszych linii kolejowych, jakie przejęły od PKP samorządy. Lubawa od 1998 roku ma więc 7,5 km linii kolejowej. 

Już wtedy była tu fabryka Ikei, choć wówczas działała pod marką Swedwood. A linia była czynna - jak zanotował reporter gazety "Gminna" - jednego dnia na torach na załadunek z fabryki Swedwood czekało 19 wagonów. Na załadunek czekały też inne wagony - linią 252 dostarczano i wywożono węgiel czy nawozy.

Ostatni pociąg widziano tu w 2018, od tego czasu nie jest nawet wykorzystywana do transportu towarów, nie mówiąc o wożeniu pasażerów. Choć w dobrych czasach przewożono nią 120 tys. ton towarów i sprzedawano rocznie 44 tys. biletów.

Ale to się może zmienić, i to za sprawą Ikei - linia ma odgałęzienie aż do fabryki. Jak poinformował branżowy portal rynek-kolejowy.pl jest szansa na ponowne ożywienie linii.

– W 2024 r. przeprowadziliśmy dwa testy, które potwierdziły możliwość przewozu kontenerów koleją z zakładu Ikea Industry w Lubawie do portu w Gdańsku – powiedziała dla portalu rynek-kolejowy.pl Paulina Pietrzak z Biura Prasowego Ikea Industry w Polsce. 

Czekamy na odpowiedź Ikei w sprawie planów reaktywacji linii kolejowej. 

Rynek Kolejowy cytuje też sekretarz miasta Lubawa. Katarzyna Żuchowska przyznała, że Ikea Industry uzyskała prawo do użytkowania trasy zarówno na potrzeby własne, jak i ewentualnych innych klientów. - To krok, który może doprowadzić do modernizacji torowiska oraz zwiększenia jego znaczenia gospodarczego - mówi pani sekretarz.

IKEA Industry Lubawa. Co to za fabryka?

Firma istnieje od 1992 roku i obecnie zatrudnia 1500 pracowników. Zajmuje 50 hektarów. Ich specjalność to meble lekkie, na bazie płyty komórkowej z wypełnieniem papierowym o strukturze plastra miodu. To tu produkowany jest stół Lisabo, tu co roku powstaje około 1,5 miliona łóżek Malm, a także meble z serii Lack czy Kallax.

- Nasza produkcja obejmuje 330 artykułów. Rocznie sprzedajemy ok. 7,5 miliona produktów do sklepów IKEA na całym świecie, a 97 proc. naszych mebli trafia poza granice Polski - czytamy na stronie zakładu.

W Lubawie pracują też nad rozwojem nowych technologii, jak Modern Wood czy „zaokrąglone krawędzie”. - Są one stosowane przy produkcji mebli z serii: Regissor, Lisabo, Askvoll bed oraz Flekke.Produkujemy także meble w fornirach drewnianych, a naszą najnowszą serią mebli jest Tonstad - informuje IKEA Industry.

Największa fabryka IKEA jest w Polsce. Zdjęcia

Murowane starcie
Podłoga - parkiet czy panele. MUROWANE STARCIE
Murator Plus Google News
Autor:
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.