Sala zabaw w galerii handlowej. Jak zapewnić dzieciom bezpieczną zabawę?

2024-05-27 11:55
Sala zabaw w galerii handlowej
Autor: Gettyimages Sale zabaw w centrach handlowych muszą spełniać wytyczne znajdujące się w normie PN-EN 1176-1:2017-12 „Wyposażenie placów zabaw i nawierzchnie”

Sala zabaw dla dzieci w galerii handlowej to specjalna przestrzeń, która musi spełniać odpowiednie normy bezpieczeństwa w zakresie wyposażenia i późniejszego użytkowania. Wszystko po to, aby zmniejszyć ryzyko zagrożeń, w tym nieszczęśliwych wypadków podczas zabaw. W artykule piszemy, które konkretnie przepisy oraz zalecenia odnoszą się do bezpieczeństwa w salach zabaw.

Spis treści

  1. Co wykazują kontrole sal zabaw dla dzieci?
  2. Jakie przepisy muszą spełniać sale zabaw dla dzieci?
  3. Zalecenia lokalowe, sanitarne i dotyczące ogólnego bezpieczeństwa
ROZMOWY MURATORA: ARUP 2024

Co wykazują kontrole sal zabaw dla dzieci?

Jeszcze do niedawna sale zabaw dostępne np. w galeriach handlowych czy w miejscach rekreacyjnych nie podlegały praktycznie żadnym kontrolom. W 2016 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wraz z Inspekcją Handlową dokonały sprawdzenia 84 sal zabaw w Polsce pod kątem poprawności zapisów w regulaminach oraz ogólnego bezpieczeństwa świadczonych usług. Po kontroli okazało się, że niemal wszystkie udostępnione w salach zabaw regulaminy budziły pewne zastrzeżenia. Wśród najczęstszych nieprawidłowości wyszczególniono:

  • wyłączanie odpowiedzialności za szkody na osobie (np. dotyczące nieszczęśliwych wypadków) – 75% sal;
  • wyłączanie odpowiedzialności za pozostawione rzeczy – 67% sal;
  • wyłączanie odpowiedzialności za szkody materialne i obligowanie opiekunów do napraw lub ponoszenia kosztów napraw – 48% sal;
  • zatrzymywanie środków pieniężnych za niewykorzystane lub częściowo wykorzystane usługi – 52% sal;
  • brak faktycznego przedstawiania regulaminu przed zakupem biletu – 40% sal. 

Przedstawicieli Inspekcji Handlowej zauważyli również, że niektóre zabawki i urządzenia, potencjalnie mogły stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa osób korzystających z sal zabaw. Dotyczyło to 27% kontrolowanych lokali i obejmowało:

  • ostre krawędzie różnych przedmiotów;
  • wystające elementy;
  • niezabezpieczone i luźne kable;
  • niezaślepione kontakty;
  • otwory stwarzające zagrożenie zakleszczenia;
  • wyjścia umożliwiające samodzielne opuszczenie sali zabaw przez dzieci;
  • brak informacji dotyczących wytrzymałości urządzeń;
  • brak ograniczeń wieku i wzrostu.

Wykazano też, że właściciele sal zabaw w większości nie zdawali sobie sprawy z możliwych konsekwencji wynikających z braku zabezpieczenia dostępnych urządzeń oraz źle sformułowanego regulaminu. Po kontrolach w 2016 r. UOKiK, Inspekcja Handlowa oraz Rzecznik Praw Dziecka zaczęły wzywać przedsiębiorców do wykazywania większej troski o bezpieczeństwo osób korzystających z sal zabaw, a także do samodzielnej bieżącej kontroli stanu ich wyposażenia. 

Jakie przepisy muszą spełniać sale zabaw dla dzieci?

Wymaganie dotyczące wyposażenia sal zabaw w centrach handlowych są zawarte w normie PN-EN 1176-1:2017-12 „Wyposażenie placów zabaw i nawierzchnie”, w częściach:

1: Ogólne wymagania bezpieczeństwa i metody badań;

3: Dodatkowe szczegółowe wymagania bezpieczeństwa i metody badań zjeżdżalni;

7: Wytyczne dotyczące montażu, kontroli, konserwacji i eksploatacji;

10: Dodatkowe szczegółowe wymagania bezpieczeństwa i metody badań całkowicie obudowanych urządzeń do zabawy.

Poniżej wyszczególniamy niektóre wymogi stawiane przez normy budowlane w zakresie bezpieczeństwa użytkowania sal zabaw dla dzieci. 

Ogólne wymagania bezpieczeństwa

  • należy dostosowywać wielkość i poziom trudności urządzeń do wieku użytkowników;
  • sprzęty zamknięte, takie jak np. tunele, powinny mieć 2 wyjścia umożliwiające ucieczkę;
  • należy zapewnić dostęp do urządzeń przez osoby dorosłe;
  • wymagane są oznakowania nazwy i adresu producenta, numeru identyfikacyjnego oraz stosowanych norm.

Ochrona przed zakleszczeniem i uderzeniami

  • wystające elementy urządzenia nie mogą powodować zakleszczenia włosów ani odzieży;
  • zakaz stosowania szczelin większych niż 30 mm na powierzchniach, po których poruszają się dzieci;
  • zamocowane liny nie mogą formować pętli potencjalnie powodujących zakleszczenie;
  • należy uwzględniać możliwość zmiany rozmiaru, kształtu i położenia różnych materiałów i urządzeń;
  • otwory, które mogą zmienić kształt lub rozmiar, powinny mieć średnicę minimum 12 mm;
  • pomiędzy ruchomymi i stałymi częściami urządzeń należy zachować odległości zapobiegając zmiażdżeniu kończyn i palców.

Ochrona przed upadkami

  • tam, gdzie to możliwe należy montować uchwyty i barierki (powyżej wysokości 60 cm konieczne są barierki oraz nawierzchnia amortyzująca upadek);
  • szczyty barierki nie mogą umożliwiać dzieciom siadania lub stawania na nich;
  • szczeble drabinek lub stopnie nie mogą obracać się wokół własnej osi;
  • na pochylniach należy stosować barierki, poręcze lub osłony;
  • pochylnie powinny mieć nachylenie stałe wynoszące maksymalnie 38 stopni;
  • należy jak najszybciej naprawiać uszkodzone nawierzchnie syntetyczne.

Ochrona przed kolizjami

  • obszary zabaw i ruchu urządzeń (obszary wolne) oraz obszary upadku nie mogą się pokrywać ze sobą i z innymi obszarami;
  • w obszarach wolnych nie powinny się znajdować przeszkody, które mogą uderzyć użytkownika;
  • przez obszary wolne nie mogą przebiegać ścieżki;
  • w trakcie korzystania z urządzeń dziecko nie może zderzyć się z niespodziewanymi przeszkodami. 

Ochrona przed nieodpowiednim wykończeniem lub wadami w konstrukcji

  • materiały zastosowane do wykonania urządzeń muszą być zgodne z normami;
  • urządzenia nie mogą emitować żadnych toksyn;
  • materiały drewniane należy chronić przed butwieniem;
  • elementy metalowe należy chronić przed korozją (zastosowane pokrycie nie może być toksyczne);
  • zakazane jest stosowanie niebezpiecznych substancji (np. smary, smoła, azbest, ołów, formaldehyd);
  • materiały nie mogą się łuszczyć ani odpryskiwać;
  • niedopuszczalne są: chropowate powierzchnie stwarzające zagrożenie, wystające elementy (gwoździe, nity, śruby, ostro zakończone liny i druty, nakrętki itp.);
  • narożniki i krawędzie powinny być zaokrąglone;
  • połączenia należy zabezpieczyć przed przypadkowym rozłączeniem.

Przeczytaj także:

Zalecenia lokalowe, sanitarne i dotyczące ogólnego bezpieczeństwa

Przepisy prawa nie określają zasad prowadzenia sali zabaw oraz spraw związanych z konserwacją czy utrzymywaniem porządku. Niektóre wojewódzkie stacje sanitarno-epidemiologiczne wydają jednak pewne zalecenia w formie poradników. Poniżej znajdują się przykładowe zapisy z jednego z takich poradników.

Wytyczne lokalowe

Warunki techniczne i sanitarno-techniczne wymagają, aby pomieszczenia przeznaczone na pobyt dzieci były w dobrym stanie sanitarno-technicznym. Wysokość pomieszczeń powinna wynosić co najmniej 3 m, a na grzejnikach należy umieścić osłony ochraniające. Jeśli chodzi o mikroklimat w sali zabaw, trzeba zapewnić:

  • odpowiednią i skuteczną wentylację;
  • odpowiednią temperaturę (min. 18⁰C) i oświetlenie;
  • możliwość otwarcia min. 50% okien;
  • ochronę przed nasłonecznieniem.

Wszystkie sprzęty i wyposażenie powinny charakteryzować się odpowiednią wytrzymałością i być w dobrym stanie technicznym. W sali zabaw należy umieścić:

  • tablicę informacyjną dotyczącą bezpiecznego korzystania ze sprzętu i urządzeń;
  • numer telefonu pogotowia ratunkowego;
  • numer telefonu podmiotu odpowiedzialnego za konserwację;
  • nazwę i adres sali zabaw.

Wytyczne sanitarne 

W lokalu, w którym znajduje się sala zabaw, należy utrzymywać czystość i porządek oraz przeprowadzać okresowe remonty i konserwacje. W celu łatwiejszej organizacji i kontroli zaleca się prowadzić rejestr wykonywanych czynności sprzątania. Do mycia i dezynfekcji najlepiej stosować produkty zalecane przez producenta. Miejsce przechowywania środków czystości powinno znaleźć się w oddzielnym pomieszczeniu, zabezpieczonym przed dostępem osób nieuprawnionych, w szczególności dzieci. 

W salach zabaw trzeba zapewnić miejsce do pozostawienia odzieży i obuwia, a także udostępnić pomieszczenie higieniczno-sanitarne. W przypadku urządzeń sanitarnych konieczne jest zachowanie standardów dostępności do konkretnych sanitariatów (określona liczba użytkowników przypadająca np. na 1 umywalkę).  

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.